010 268 01 86 info@dutchclickmedia.nl

BELANGRIJK: zorg er altijd voor dat u Google Analytics heeft geïntegreerd op uw website zodat u de resultaten kunt vergelijken voor én na het optimaliseren van de on-page factoren. Zorg ervoor dat u dit op zijn minst twee weken doet voordat u begint met het verbeteren van uw website!

 

In dit artikel geven we u SEO optimalisatie tips die u zelf kunt toepassen op uw website. Na dit artikel weet u precies welke factoren van belang zijn en hoe u ze kunt verbeteren!

 

Allereerst, wat is on-page optimalisatie? On-page optimalisatie betreft de factoren die van invloed zijn op de positie van uw website in de organische zoekresultaten (de niet-gesponsorde zoekresultaten). Hieronder ziet u een voorbeeld van een organisch zoekresultaat:

 

snippet criteria goede website

 

On-page optimalisatie helpt u om betere posities in de zoekmachines te krijgen. Let op: het is slechts één onderdeel van een SEO-campagne en enkel met on-page SEO behaalt u niet de gewenste resultaten. Naast on-page optimalisatie is er de eerste analyse van de website, het zoektermonderzoek en de off-page optimalisatie. Al deze stappen moeten doorlopen worden om resultaten te behalen in de zoekmachines. De laatste stap, off-page optimalisatie, is een continu proces.

 

Tijdens de on-page optimalisatie fase meet u in hoeverre uw website goed presteert op verschillende on-page factoren.

 

Lees verder en ontdek de SEO optimalisatie tips die van belang zijn om uw website technisch klaar te maken voor de zoekmachines!

 

#1. Op welke zoektermen wilt u gevonden worden?

 

Zeer belangrijk! Voordat u start moet u weten voor welke zoektermen uw website geoptimaliseerd is én voor welke zoektermen u resultaten wilt behalen. Heeft u al eerder gewerkt aan uw website’s SEO? Analyseer de zoektermen en pas deze waar nodig aan.

 

Heeft u geen zoektermen die u kunt gebruiken? Bedenk zoektermen die uw bezoekers gebruiken om op uw website te komen. Ga vervolgens naar Google’s Keyword Planner en klik op ‘Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen’. Hier kunt u gemakkelijk uw lijst met zoektermen plakken en vervolgens het zoekvolume bekijken.

 

Zorg ervoor dat u het juiste land en de juiste taal selecteert van de gegevens die u wilt bekijken. In ons geval is dit Nederland en Nederlands en hoogstwaarschijnlijk geldt voor u hetzelfde.

 

Denkt u dat de zoektermen die u geselecteerd heeft potentiële kanshebbers zijn? Misschien is het zoekvolume erg laag? Probeer ook eens zoektermen te vinden door te klikken op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’ (zie afbeelding).

 

zoekwoordplanner adwords home

Tip: zoek op ‘uw dienst of product’ uw locatie’. Bijvoorbeeld: ‘bloemen bezorgen Zuid-Holland’. U kunt hier ook uw eigen website invoeren of de website van uw concurrent! Neem de zoektermen van uw concurrent niet klakkeloos over maar gebruik dit ter inspiratie!

 

#2. Titels en beschrijvingen

 

Titels zijn het belangrijkste onderdeel van uw pagina voor zowel uw SEO als voor social sharing. De titels van uw website laten Google én uw bezoekers weten waar uw pagina over gaat. Titels worden weergegeven in de zoekresultaten maar ook in browsers en op externe websites zoals Twitter en Facebook.

 

Elke pagina moet zijn eigen unieke titel hebben én de pagina op een juiste manier omschrijven. Zorg ervoor dat een bezoeker nieuwsgierig raakt en graag op uw link wilt klikken!

 

De zoektermen die u heeft gekozen moeten ook verwerkt worden in uw titels. Plaats de zoekterm zo ver mogelijk in het begin van de titel. Op deze manier heeft de titel meer ‘gewicht’.

 

U heeft uw titels op de juiste manier omschreven als u tussen de 50 en 60 karakters heeft gebruikt.  Gebruik voor de beschrijvingen tussen de 150 en 160 karakters.

 

Gebruik de volgende handige tool om gemakkelijk het aantal gebruikte karakters te kunnen zien: Snippet Optimizer.

 

screenshot snippetoptimizer

 

Als voorbeeld ziet u hier de titel en de beschrijving van onze homepage. U ziet dat wij eventueel nog 11 karakters kunnen gebruiken voor onze titel en nog één voor onze beschrijving. Zorg ervoor dat u elke pagina van uw website bekijkt met deze tool en pas waar nodig aan! Dit is een belangrijk item op uw to-do list!

 

#3. URL-structuur

 

De URL’s die u gaat optimaliseren moeten zowel SEO-vriendelijk als gebruiksvriendelijk zijn. Zoekmachines moeten uw website gemakkelijk ‘kunnen begrijpen’. Daarnaast moeten bezoekers direct kunnen zeggen waar een pagina over gaat als ze de URL van de pagina zien!

 

De zoekterm moet verwerkt worden in de URL. Als u meer dan één zoekterm gebruikt zorgt u ervoor dat u de zoektermen scheidt met behulp van een middenstreepje (bloemen-bezorgen-zuid-holland).

 

Vermijd URL’s die te lang zijn. Hoe korter, hoe beter.

 

Zijn deze SEO optimalisatie tips waardevol tot zover? Oké, op naar de volgende!

 

#4. H1 en H2 tags

 

Header tags helpen zoekmachines te begrijpen waar een pagina over gaat. Het laat zoekmachines begrijpen wat het belangrijkst is op een pagina. De header tags zijn onder te verdelen in H1 tot en met H6.

 

De eerste, H1, heeft het grootste formaat en is het belangrijkst. Voor SEO gebruiken we alleen de H1 en H2 tag. De H1 tag is de titel van de pagina en de H2 tag is de subtitel van de pagina. Vergeet niet een zoekterm te verwerken in de titel van uw pagina!

 

Gebruik slechts één H1 tag per pagina. U kunt meerdere H2 tags gebruiken. Zo kunt u uw pagina onderverdelen in meerdere subtitels met een H2 tag!

 

#5. Tekstopmaak

 

Hoe beoordeelt u de tekstopmaak op de verschillende pagina’s van uw website? U kunt verschillende technieken toepassen waarmee u zoekmachines helpt om uw tekst beter te begrijpen.

 

Zo kunt u gebruik maken van lijstjes maar ook van vetgedrukte en cursieve tekst. Gebruikt u zoektermen op uw pagina? Maak deze vetgedrukt of cursief op de plaatsen waar dit goed uitkomt. Doe dit niet voor elke zoekterm op de pagina! Bedenk waar het goed uitkomt voor uw bezoekers.

 

Vraag uzelf af: welke tekst of zoektermen wilt u eruit laten springen voor uw bezoekers? Denk eraan: het gaat niet alleen om de zoekmachines. Uw bezoekers zijn tenslotte de mensen die daadwerkelijk de moeite nemen om informatie op uw website te lezen!

 

#6. Interne linkbuilding

 

Interne links verwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. U helpt zoekmachines om al uw pagina’s te vinden door een heldere linkstructuur te gebruiken. Heeft u bijvoorbeeld pagina’s die niet weergegeven zijn in uw menu? Zo ja, link naar deze pagina’s vanuit een andere pagina op uw website zodat Google de betreffende pagina’s kan vinden!

 

Het is ook erg belangrijk dat u linkt naar de pagina’s waarvoor u wilt ranken. Is dit bijvoorbeeld voor de homepage? Zorg dan dat u vanuit andere pagina’s linkt naar de homepage. Zorg dat u de links op een natuurlijke wijze gebruikt (tussen de 3 en 5 links per pagina met voldoende content).

 

#7. Afbeeldingen

 

Afbeeldingen maken een website aantrekkelijk. Er zit wel een maar aan… Voor zoekmachines zijn afbeeldingen namelijk minder aantrekkelijk omdat ze veel ruimte innemen waardoor uw website traag kan worden. Bovendien kunnen zoekmachines afbeeldingen niet “begrijpen”.

 

Wat kan ik doen?

 

U kunt de bestandsgrootte van uw afbeeldingen kleiner maken ofwel comprimeren. Ook kunt u alt tags toevoegen aan afbeeldingen zodat zoekmachines uw afbeeldingen kunnen begrijpen (benoem uw zoektermen in de alt tags indien relevant!)

 

Gebruik deze handige online tool om uw afbeeldingen te comprimeren: Compressor.io.

 

Voor het controleren van uw alt tags kunt u een online tool gebruiken op de volgende site: Varvy. Voer uw website’s URL in en zoek naar ‘Descriptive alt attributes’.

 

Wat is de uitkomst? Heeft u al uw afbeeldingen een alt tag gegeven? Vergeet niet om ook een beschrijving van de afbeelding toe te voegen!

 

Tot slot raad ik u aan om de bestandsnaam van uw afbeelding helder te beschrijven.

 

Een voorbeeld:

 

www.dutchclickmedia.nl/afbeeldingen/screenshot.png = FOUT

 

www.dutchclickmedia.nl/afbeeldingen/screenshot-visual-composer-social-media-dashboard.png = GOED

 

#8. De snelheid van uw website

 

De snelheid van uw website is erg belangrijk voor zowel de zoekmachines als uw bezoekers. Wat doet u als een website traag is? U verlaat de pagina en gaat door naar de volgende. Een trage website is een echte conversie-killer!

 

SEO optimalisatie tips samengevat: 

 

  1. Google Analytics moet geïntegreerd zijn voordat u begint met het verbeteren van uw website’s on-page SEO;
  2. Weet op welke zoektermen u gevonden wilt worden;
  3. Zorg voor aantrekkelijke titels en beschrijvingen waarin uw zoektermen verwerkt zijn;
  4. Elke pagina op uw website moet voorzien zijn van een goede URL-structuur inclusief zoekterm(en);
  5. Maak op de juiste manier gebruik van H1 en H2 tags;
  6. Tekstopmaak: verwerk vetgedrukte/cursieve zoektermen in uw pagina’s en maak lijstjes waarin u de zoekterm bovenaan plaatst ;
  7. Zorg dat interne pagina’s linken naar pagina’s waarvoor u wilt ranken ;
  8. Voorzie afbeeldingen van alt tags, beschrijvingen, een heldere bestandsnaam én zorg dat uw afbeeldingen gecomprimeerd zijn;
  9. Snelheid telt: een trage website resulteert in bezoekers die uw website verlaten en ontevreden zoekmachines.

 

Start vandaag en breng uw opgedane kennis in de praktijk. De uitvoering van opgedane kennis is immers het meest belangrijk!

 

Oké allemaal, ik kijk ernaar uit om jullie reacties te mogen ontvangen. Wij hopen dat deze SEO optimalisatie tips jullie helpen om zelf met on-page SEO aan de slag te gaan. Veel bedrijfseigenaars willen meer bezoekers op hun website, wat resulteert in meer aanvragen en sales. On-page SEO is één onderdeel van het complete plaatje.

 

Laten jullie even weten of jullie dit artikel nuttig vinden? Misschien hebben jullie vragen of opmerkingen, we staan graag klaar om ze te beantwoorden! Tot snel!

 

Heeft u misschien hulp nodig op het gebied van internet marketing? Ga terug naar de homepage van online marketing bureau Dutch Click Media waar u meer kunt vinden over hoe we u kunnen helpen.

 

P.S.: maakt u al gebruik van ons super handige GRATIS Social Media Dashboard? Het is speciaal gemaakt voor het MKB. Lees meer op onze informatiepagina: https://dutchclickmedia.nl/social-media-dashboard-gratis/!